Rólam

Tarnócziné Barabás Irén

1948-ban születtem Ercsiben. Már gyermekkoromban festésre, rajzolásra bíztattak tanáraim kézügyességem miatt, azonban csak 24 évvel ezelőtt kezdtem el tájképeket, csendéleteket festeni és portrékat rajzolni.

1997-ben a zebegényi Szőnyi István Szabadiskolában tanultam Portréfestő szakon. Márton Béla százhalombattai és Bíró Ilona érdi festőművésztől kaptam személyes tanácsokat, bíztatásokat. Az érdi Poly-Art művészeti alapítvány és a Képzőművészek Érdi Közössége (KÉK) tagja vagyok, illetve korábban az Országos Képző és Iparművészeti Társaság tagja is voltam.  Technikáim: Olaj, tus, akvarell, grafit. 2000. nyarától az Érden hagyományosan megrendezett keramikus alkotótelepen veszek részt, ahol a  raku technikát alkalmazó kerámia készítéssel ismerkedem.

20 önálló kiállításom volt és számtalan kollektív kiállításon vettem részt, ahova zsűrizés után kerültek be alkotásaim.

2005-2013. között minden évben ősszel részt vettem a meghívásos „Velencei-tavi festőverseny”-en.

Realista stílusban festek. Sokféleképpen és sokféle témát, és egyre kifejezőbben, egyre nagyobb lendülettel, mintha szeretném behozni azt a több évtizedes lemaradást, amikor az egyéb teendők elnyomták a festői kifejezés vágyát.

Mágnesként vonz minden, ami a képzőművészettel kapcsolatban van. Olyan ez, mint egy szenvedély, kábít, ezer örömet ad. Azt hiszem, hogy szabad vagyok, pedig már irányított minden gondolatom. A legszebb ebben, hogy nem is akarok mást.

Hitvallásom: (idézet Veres Pétertől)

“Kapaszkodj meg ebbe a földbe erősen, magyarom, ha nem lehettél szálfa, legyél cserje, vagy legyél csak gyom.”

Tarnócziné Barabás Irén

>Kapcsolat felvétel<

 

“…Tarnócziné Barabás Irén Érden él. A korábban a zebegényi Szőnyi Szabadiskolában tanultakat itt tudta, ebben a sokszínű, és a művészetet pártoló környezetben kiteljesíteni. Számos közös és egyéni kiállításon mutatkozott be tájképeivel és portréival…

…Festészete az alföldi tájképfestészet hagyományaira épül. Tájképeit és az ember,– és épített környezete témájában alkotott munkáit gondosan szerkesztett, lírai kompozíciókban  festi meg. Olajjal készült  táblaképei mellett szívesen és nagyon szépen dolgozik akvarellel. Színvilága, erőteljes kontúrjai és visszafogott, finom pontjai, vonalai, foltja igazi grafikai élményt jelentenek .

…Az utóbbi időben a legnagyobb hatással – a POLY-ART Művészeti Egyesület nyári alkotótelepeinek köszönhetően – a kerámia és leginkább a raku technika hatott rá. Megtanulta az anyaghasználatot, az agyagot, a festékeket, mázakat és végül a plasztikai formát, a formázást. Így, kilépve a két dimenzióból, a három dimenzióban is kereste a maga kifejezési lehetőségeit. Tisztelete az agyag iránt munkáiban megindítóan szép érzéseket manifesztáltak…

…Az ősi japán technika, a raku, amelyet a XV. Században a franciák fedeztek fel újra, és amellyel Tarnócziné Barabás Irén dolgozik, az anyag szakrális eredetét, archaikus megjelenését teszi lehetővé, egyfajta mázazási, égetési és redukciós eljárás segítségével, csodálatos tárgyakat hozva így létre. A belső, saját, megélt világa az, ami a művészi alkotásokban feltárulkozik, és anyaggá-agyaggá válva nyomot hagy a világban, és ezzel azt valamennyiünk közös értékévé teszi…

… Dísztárgyai, nagyon szépen formázott és tüzes csillogásúra égetett vázái fantáziáról és a hagyományos formáktól eltérő igyekezetről beszélnek. Szépek és egyediek  tálai, amelyek falitálként és asztali kínálóként is, tehát díszítőművészeti és használati tárgyként is megélnek. Attól szépek, ahogyan a felületet megdolgozza, belerajzol és a festékkel és égetési technikával alakítja azt. Megoldásai – mint például, amikor egy tál közepébe egy attól teljesen eltérő formát és szituációt épít be – érdekesek és izgalmasak. Fehér mázzal bevont fekvő aktjai matt fényükkel totemisztikus hatást keltenek, és egyfajta utat jelölnek a későbbi plasztikai tanulmányok irányába. Plasztikái, figurái, emberalakjai, amelyek a szobrászat régiójában léteznek, a groteszket olykor drámaivá varázsolják. Ezek visszautalnak az alkotói folyamatra, bizonyos archaikus alakokat idéző figurái erős érzelmeket váltanak ki a nézőben.

…formai készsége, alkotói gazdagsága és a fantáziáját követő kifejezési kényszer megállít és megérint bennünket. Túljutott a kezdeti „mindent akarás” megtévesztő vonzásán, tudatosan és szépen dolgozva műtárgyakat hoz létre…”

/Angyal Mária művészettörténész/

 

ELISMERÉSEK:

– Ercsi Város Önkormányzata Közművelődési Díjat adományozott 2014. március 15-én.

– A Magyar Millennium Kultúrával A Nyugat Kapujában Pest Megyei Rendezvényén nyújtott színvonalas teljesítményéért 2000. április 9-én Érden Kéri Mihály Az MMM vezetője és T. Mészáros András Pest Megye Közgyűlésének elnöke részéről emléklap